tisdag 28 februari 2012

Återkomst: Bukovina


Vissa böcker kan man inte släppa- jag försökte leta upp författare från Bukovina för ett tag sedan och jag lyckades samla på mig ett par små volymer.


Paul Celan, Rose Ausländer, Alfred Margul-Sperber och Gregor von Rezzori är några av de mest kända "penn-namnen" från det lilla landet i det stora Habsburgsa riket. Gergor von Rezzoris "En antisemits memoarer" kommer för övrigt ut på 2244 förlag inom kort. Gregor von Rezzori har också skrivit en mycket underhållande självbiografi "The Snows of Yesteryear" som finns att få i vacker pocketutgåva.



Ellerströms förlag har gett ut diktsamlingar av både Rose Ausländer och Paul Celan.



2 kommentarer:

mikaela sa...

Hej Ingrid!

Jag har slukat dina inlägg om Habsburgarna. Nyss hemkommen från Wien denna vecka, en "sucker for" historisk litteratur (både fiction och fakta) kom jag fram till, när vi vandrade runt i slotten, kyrkorna och trädgårdarna att jag har läst alldeles för lite om Habsburgarna medan jag läst massor om t.ex. Tudors.

Här fick jag ju en del bra tips, tusen tack! Det var rätt svårt att söka på ämnet i bokshopparna online, gav ju nästan inga träffar alls.

Mvh
Mikaela

Ingrid sa...

Mikaela: Så roligt att du hade glädje av mina tips. Jag kan själv inte få nog av Habsburgarna och all historia. Väldigt omfattande och väldigt intressant. Hoppas att du haft en skön och innehållsrik tur till Wien. Österrike är ett härligt land!