onsdag 8 februari 2012

Metamorfoser

Nej, det handlar inte om Ovidius utan om Maria Sibylla Merian som jag läser vidare om i Irma Hildebrandts bok om de 30 stora kvinnorna. Merian utbildade sig till kopparstickare- inget vanligt yrke för en kvinna under 1600-talet men så var Maria Sibylla Merian heller ingen vanlig kvinna. Yrket föddes hon in i mer eller mindre för både hennes far och hennes styvfar var just kopparstickare. (Kopparstick är den äldsta konstnärliga djuptrycksmetoden, läser jag ).

Merian fascinerades av larvens omvandling till fjäril (via puppstadiet)- hon samlade på sig massor av puppor och studerade noggrant vad som hände. Fjärilar var hennes passion, framför allt.



I juni 1699 packade Sibylla Merian sina stora koffertar och begav sig iväg med sin ena dotter till det avlägsna landet Surinam (nederländsk koloni i Sydamerika). Surinam hade ett synnerligen rikt djur- och växtliv och Merian var överlycklig över att få uppleva det. Tre månader tog resan.




Sibylla Merian tecknade och målade och trotsade malaria och andra sjukdomar. År 1705 bar passionen frukt- det blev en bok med titeln : Metamorphosis insectorum Surinamensium. Den innehöll hela 60 kopparstick.

Det går att hitta flera böcker med Maria Sibylla Merians bilder i - (Amazon.uk säljer en del.)

Surinam


Fluchtküste

hinter Horizonten

Fäden gekappt

zur graustrichigen Welt

Im Skizzenbuch

oszillierende Falter

Wollust der Farben

Das Auge süchtig

nach Überfluss... (dikten står på sidan 64 i "Grosse Frauen- Porträts aus fünf Jahrhunderten av Irma Hildebrandt)


7 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Vackert.

Mrs Calloway sa...

otroliga bilder! och en otrolig kvinna som finns med i Den nya kvinnostaden. Pionjärer och glömda kvinnor under tvåtusen år. av Nina Burton.
ingen kan väl säga annat än att kvinoor kan. och har alltid kunnat

Ingrid sa...

Hannele: Ja, det är drömlikt...

Mrs C: "Den nya kvinnostaden"- tack för tipset. Den boken vill jag absolut läsa. Tycker att jag känner igen titeln.

Vicky sa...

Ja, det var en vacker förvandling! Själv tänkte jag först på Kafkas betydligt brutalare, men ack så brilianta metamorfos när jag läste titeln på inlägget.

Ingrid sa...

Vicky: Kafka, ja - där har vi väl ett insektstema... (inte så vackert förstås, som du säger :-)

Mrs Calloway sa...

Den nya kvinnostaden är en jättevacker bok som jag är säker på att du skulle gilla.

Ingrid sa...

Mrs C: Jag ska försöka få tag på den!