söndag 12 februari 2012

Dadaismen och Rumänien- bildningsläsning

Hugo Balls dadadikt "Karawane"(1917)

"Dada var en konstnärligt individuell protest mot det samhälle som frambringat första världskriget. Eftersom man ansåg att konsten rättfärdigade detta förljugna samhälle var det en självklarhet att man måste attackera detta samhälle."

Jag läser om "Cabaret Voltaire" och dadaismen. Jag hittar också två böcker som jag tycker verkar vara mycket intressanta.


Det andra könet i öst : om kvinnliga konstnärer i den central-och östeuropeiska modernismen. (Detta med association till den kommande utställningen på Louisiana i Humlebaek). Boken är författad av Tom Sandqvist. (Brutus Östlings bokförlag Symposium).




Tom Sandqvist har skrivit också denna bok (språk: engelska)- som handlar om dadaismens rötter och jag läser att Rumänien är ett land som kommer mycket i fokus här. "Tom Sandqvist tells the secret history of Dada's Romanian roots."


Mycket intressant, tycker jag och så växer min önskelista......




2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jo, den översta ska man läsa högt, riktigt bra :)

Ingrid sa...

Hannele: Läs den gärna högt på buss eller spårvagn :-)