torsdag 16 februari 2012

Populärhistoria när den är som bäst



Jan-Olof Olsson "Jolo" kunde konsten att skriva om historiska händelser så att det blev både lättläst och "vetenskapligt försvarligt" (Jörgen Weibulls ordval). Hem från biblioteket tog jag "Rivna fanor" som behandlar ett enda år under 1900-talet- nämligen 1919. Bokens titel är tagen från Snoilskys dikt "Herr Jans likfärd"- här den första versen (det är en mycket lång dikt).


Rivna fanor, segertecken
med en dubbelörn i vecken,
täcka murens nakna kalk.
Dimmigt brinner vaxljusveke
vid en enkel bår av eke,
i det halvt förstörda koret
ställd på svartklädd katafalk.


Här behandlas så skilda ämnen som spanska sjukan, massmördaren Landru (en ovanligt snaskig typ som först sol- och-vårade sina kvinnliga offer och sedan eldade han upp dem i sin kamin. För detta blev han så småningom giljotinerad.) och tillkomsten av den okände soldatens grav.


En stor del av boken ägnas åt president Wilson och fredsförhandlingarna i Paris. Jolo hann inte färdigställa manuskriptet till "Rivna fanor" - och den gavs ut postumt.


6 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Jag har faktiskt aldrig last Jolo, trots att jag har hort mycket om honom. Och jag har inte last historisk litteratur pa vladigt lange, kanske en lasutmaning som passar 2012? Jag har fortfarande inte gatt med i nagot, forutom att jag skall lasa mycket, ofta och lange! ;-)

Hannele på Hisingen sa...

jag har några böcker av honom

Ingrid sa...

Emma: Jolo skrev så många bra böcker- två kan jag särskilt rekommendera (de har klassikerstatus)- "Drottningens England" och "Irland, de omöjliga ön". Historisk litteratur tycker jag låter som en mycket bra utmaning för 2012. (Du hade ju en verkligt fin utmaning för 2011- med Prix Fémina- den ska du ha stort tack för, Emma!)

Hannele: De böckerna är verkliga skatter!

Mrs Calloway sa...

jolo var verkligen speciell. en av makens favoriter

Hanneles bokparadis sa...

Drottningens England såg jag hos svärfar, tänkte inte på att han skrivit... läst boken med jolo gillade inte England eller engelsk mat i den boken.. "Irland, de omöjliga ön" har jag i bokhyllan.

Ingrid sa...

Mrs C: Jolo var en oförglömlig skribent- synd att han skulle gå bort så tidigt.

Hannele: Drottningens England är underbart rolig- jag minns speciellt kapitlet om vinter och frusna rör... Irlandsboken är också väldigt trevlig. Tyvärr har jag dem inte i min egen hylla men har läst flera gånger.