lördag 12 augusti 2017

På andra sidan Sundet

Rungstedlund. Karen Blixens hem. (Fotot är lånat).

Vi for iväg en måndag morgon med siktet inställt på Rungsted Kyst, några stationer bort från Köpenhamn och vackert beläget vid ett glittrande Öresund. Från stationen går man genom lummig lövskog och når efter någon dryg kilometer det berömda huset med anor från 1600-talet. I det lilla trivsamma caféet serverades smörgås/kakbuffé med mousserande vin och te/kaffe och sedan var det dags att vandra genom rummen som alla har Karen Blixens ande svävande i sig. Det jag imponerades mest av (förutom de välfyllda bokhyllorna) var alla utsökta blomsterarrangemang. Levande blommor, odödlig litteratur .... en oslagbar kombination.

I butiken kan man botanisera bland både det sedvanliga tingeltanglet och många utgåvor av Karen Blixens böcker. Jag kom hem med en essaysamling. Jag blev också intresserad av att läsa mera om Karen Blixens äventyrlige far, Wilhelm Dinesen, han som kämpade med frenesi i det ödesdigra kriget år 1864 där han var en av de allra yngsta officerarna.



På biblioteket hittade jag ett par novellsamlingar av Karen Blixen och jag ser fram emot omläsning. Blixen är en gudabenådad berätterska.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

väldigt trevligt läsa hennes noveller

Mrs Calloway sa...

vi läste Karen Blixen på danska i vår nordiska läsecirkel och blev alldeles förtrollade av hennes berättarkonst. vi såg också filmen Babettes gästabud, intagande aebleskiver, tillagade av en av våra danska deltagare.

Ingrid sa...

Karen Blixens noveller är så underbara....Babettes gästabud väcker minnen hos mig också.