torsdag 16 februari 2012

Moster Maries bok om svensk litteratur

"Svenska författare" gavs ut år 1907- och ger säkert en god bild av vad som ansågs vara viktigt att känna till om svensk litteratur på den tiden.



Moster Marie (som var min mors moster) var född 1880 på Christiansö utanför Bornholm- och kom till Sverige i början på 1900-talet. Hon var mycket intresserad av att läsa och hade ett stort bokskåp med många vackra böcker. I skåpet fanns bland annat Selma Lagerlöfs"Gösta Berlings saga" som min mamma hade fått för sig att hon ville läsa- men se det gick inte för sig. "Försupna präster är ingenting för unga flickor", sa moster Marie och låste bokskåpet. När mamma fyllt 15 år fick hon så äntligen ta ut den efterlängtade romanen. Hon läste och blev väldigt besviken. "Inte värt att låsa in" tyckte hon och sedan dess hade mamma nog alltid ett ont öga till Selma Lagerlöf. Besvikelsen satt i hela livet.



Boken om svensk litteratur är trevlig att bläddra igenom- många av de "stora" finns så klart med men också en del författare som idag nog är tämligen bortglömda- Vem läser Daniel Fallström (han med "varer svenske") idag - och hur är det med Bernhard Elis Malmström? Oscar II är representerad med "Östersjön"( j-a pekoral, skulle jag själv vilja kalla den dikten för- men som kuriosa är den ju ganska rolig).


"Ty än är det likt sig det släkte, som bor

bland nordiska fjällar och dalar,

och ännu på Gud och på stålet det tror,

än fädernes kärnspråk det talar.

Den ovän, oss trotsar, skall finna sin graf

i böljor, som slå emot skären". (sista versen).


Ellen Key, Selma Lagerlöf, Ann-Charlotte Leffler, Sophie Elkan, Fredrika Bremer, Anna Maria Lenngren, fru Nordenflycht... jo, kvinnorna får också ta sin plats. Glad blir jag också över att se en ung Anders Österling.....





4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Mysigt med dessa gamla böcker, men innehåller ganska få fruntimmer...

Ingrid sa...

Hannele: Bristen på damer är tyvärr ganska konstant i de här äldre böckerna....

lustigkulle sa...

Du har ett arv från bokälskande kvinnor att bära!
En förtjusande historia den om Gösta Berling. Det var en annan tid. Min mor har berättat att när hon gick i gymnasiet fanns det förbjudna böcker: Agnes von Krusenstierna, Lady Chatterleys Lover, m fl.

Ingrid sa...

Lustigkulle: Visst är det så- och jag är väldigt tacksam för att ha växt upp i skuggan av böcker (också från gamla tider). Agnes von Krusenstierna kan jag föreställa mig som förbjuden frukt... och Lady Chatterleys lover måste ju ha varit förskräckligt skandalös på sin tid- Det är väldigt intressant att få reda på mera om ´äldre generationers "mest förbjudna" !