fredag 3 februari 2012

"Nykomling på mässan"

Bokmässan i Frankfurt am Main (fotot är lånat).



Jag läser Per Landins "Tyska samtal- en resa genom fyra litteraturer " från 1988. Det är en samling tidningsartiklar som fördelar sig på reseintryck och författarporträtt.



Här hittar jag "Nykomling på mässan" som handlar om Landins första möte med det gigantiska spektaklet "Bokmässan i Frankfurt am Main". Det här är världens största bokmässa. Jag föreställer mig att det är som att inträda i både paradis och helvete på en gång. I nästan en hel vecka håller man på, nära 300 000 besökare kommer hit varje år och man väljer också ut ett speciellt kulturområde för varje mässa. År 2012 är det Nya Zealand som är i fokus.

Per Landins besök (det han skriver om) ägde rum i oktober 1986 och han är överväldigad. "Den ovane följer med strömmen och märker ganska snart att det börjar flimra för ögonen. Man ser åt höger, åt vänster, på förbipasserande människor." Han noterar den stora mängden icke-litterära böcker och han "börjar känna sig som en programmerad hamster". Han bjuds på öl av författaren Max von der Grün vandrar vidare mot diverse förlagsstånd- får mat och dryck och konstaterar "den som kommer till Frankfurt har nämligen varken tid eller lust att läsa böcker- de riktiga bokläsarna lär släppas in sista dagen och kastar sig då över restexemplaren--".

Golo Mann (fotot lånat från Wikipedia)



En av de mera omtalade böckerna just det året var Golo Manns memoarbok "Erinnerungen und Gedanken" (Minnen och tankar). Golo Mann (1909-1994) var son till Thomas Mann och är väl mest känd i Sverige för sin bok om Tysklands historia (Tysklands historia under fem decennier: Weimarrepubliken, Tredje riket, de två republikerna ). Golo Mann fick ett intressant liv (om det var lyckligt kan jag inte säga)- och hans memoarbok borde vara mycket läsvärd. Tyvärr finns den inte översatt till svenska.



Jag fortsätter min läsning av Per Landins trevliga och lärorika berättelser.


Inga kommentarer: