måndag 27 februari 2012

En vinter i Tössdalen

Vy över Tössdalen i kantonen Zürich i Schweiz (lånat foto).



Jag hade ingen aning om exakt var Tössdalen var belägen- det fick jag alltså slå upp i lexikon. Jag läser den schweiziske författaren Franz Bönis lilla bok med titeln "Bisons im Winter" och bisonoxarna finns inte i Schweiz- författaren träffar på dem i Wyoming. Berättelsen börjar dock i Tössdalen och det är svinkallt- "mörderische Kälte".


På årets (2006) andra dag filosoferar Böni över människor som "vänt på en femöring" sent i livet - och han kommer att tänka på Patricia Highsmith som bröt upp vid 70 års ålder och flyttade till trakterna av Locarno där hon också kom att sluta sina dagar. Han beundrar hennes styrka men tillägger, inte utan visst vemod, att ingen besöker hennes grav.




La Brevine (lånat foto)


Inte visste jag att La Brevine har fått epitetet "Det schweiziska Sibirien". År 1987 uppmättes här nära minus 42 grader C. Böni nämner minus 34 - i januari 2006. Brrr- där skulle jag inte vilja bo.


Jag fortsätter att följa Bönis dagbok.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

dessa dalar, de är så fina

Mrs Calloway sa...

ja, dalarna är jättefina. själv befinner jag mig mitt emellan dalar och toppar. i Norge

Ingrid sa...

Hannele och Mrs C: Visst är det vackert.... (Norge duger gott, det med!)