lördag 18 februari 2012

Du har en bok att hämta

Det kom ett mail från biblioteket och med raska steg begav jag mig iväg i regnet och halkan. Malmö stadsbibliotek har fått släppa den här dyrgripen ifrån sig och jag ska läsa och lära under de fyra veckor jag får lov att hysa boken i mitt hem.



Undertiteln är "Rumänerna på Cabaret Voltaire". Intressant, tycker jag.

En av dessa rumäner var Tristan Tzara (här avporträtterad av Lajos Tihanyi). Mer om honom så småningom för han får mycket plats i boken.

Ett citat från Claudio Magris "Donau" tycker jag kan passa.
Här beskriver han Bukarest:

"Detta balkaniserade Paris är ett slags gnostisk sinnlighet som i sitt kroppsliga fördärv bär en längtan efter återlösning och vältrar sig i det förgängligas myllrande simpelhet utan att glömma sitt ursprung och sin gudomliga destination."


"Dada öst" är utgiven på Bokförlaget Signum. (2005) Författare: Tom Sandqvist.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Kul!

sam sa...

Tack för tipset tänker låna denna bok.
Är inte så bra på engelska så blir så glad när det kommer svenska boktips.
Även om jag med nöje läser dina recensioner av utländska böcker också.

Ingrid sa...

Sam: Det är en mycket lärorik bok- Rumänien i fokus och mycket om Bukarests kulturella liv från en gången tid. Tack för dina vänliga ord!