onsdag 29 februari 2012

Att välja språk

Universitetsbiblioteket i Heidelberg (lånat foto) här skulle jag mycket väl kunna tänka mig att bli instängd....

Varje onsdag dimper lokalblaskan (en cirka tio sidor tjock tidning med lokala nyheter) ner i lådan. Idag var huvudrubriken "Fler elever säger sí till spanskan". I "min" kommun (Vellinge) är det tydligt att det är spanska som är det som gäller när sjätteklassarna ska välja sitt (främmande) språk nummer två. Tyskans popularitet minskar, läser jag vidare- detta trots att Tyskland anses vara Sveriges viktigaste exportland. Svenskt Näringsliv och Lärarnas Riksförbund har gjort en undersökning och där svarade hela 33 procent av företagen att tyska var det språk som förutom engelska var viktigast att prioritera. Bara 16 procent svarade spanska och hela 14 procent höll på kinesiskan.

Spanskan vinner dessutom stort över franskan....

När jag gick i skolan (jag tillhörde den första årgången i Sverige som fick prova på vad grundskola ville säga (Malmö och Västerås var först ut där) - och mitt andra språk blev tyska- det var ingen som helst tvekan. Bor man i Skåne dessutom känns det ju lite underligt att inte lära sig ett språk som talas geografiskt väldigt nära. Tyska hade en stark ställning på 60-talet. Mitt tredjespråk blev franska- och det fanns inte så mycket annat att välja på heller- man kunde läsa spanska också men då blev det som fjärde språk.

Idag startar man tidigare med språkinlärningen och det är bra- men nog är det synd att tyskan ska hamna på efterkälken. Det tycker i alla fall jag.

Om jag hade fått leva om mitt liv ( tack och lov lever man bara en gång (om man inte tror på reinkarnation)- hade jag gjort precis samma val som jag gjorde den gången på 60-talet. Dock hade jag gärna lagt till ett slaviskt språk- och italienska har jag alltid velat lära mig också.....

7 kommentarer:

BokBrud sa...

Jag bor i Skåne, men i 6:an valde jag franska och jag hade satt mig in i det sedan jag började skolan - spanska ville jag inte ha för på någon nivå kändes det för "lätt" (talar inte om språket, utan att lärarna inte var lika stränga med spanska).

Jag tyckte att det passade bra eftersom jag egentligen vill flytta utomlands längre fram och för att franska är rätt nära latin - att kunna latin är extremt bra även ifall många inte tror det.

Tyskan kunde jag däremot inte riktigt finna något syfte för även ifall vi bor nära tyskland xD

Petra Rhodin sa...

På den skola jag gick fanns det franska och tyska att välja mellan och det blev franska för min del. Något ytterligare utöver engelskan och franskan har jag inte vågat mig på: har fullt upp med att försöka hålla de båda någorlunda igång.

Spanskastudier uppfattas nog ofta som lättare av elever även idag, vilket det ju självklart inte är, med påföljden att avhoppen blir stora. Språkstudier är krävande, men givande.

Mrs Calloway sa...

Jag läste också tyska och franska. Tyskan har jag haft mycken glädje av.
Just idag kom det en tysk bok som jag hade beställt eftersom jag tänkte börja läsa tyska romaner igen. Ganska ofta träffar man ju på tyska turister och sommarboende på mina breddgrader.
Språk är kul.

Bokmoster sa...

Tyska var det självklara valet för mig också, även om jag senare läste ett par år franska också. Mina egna barn valde utan att tveka spanska resp italienska! Drömmer om att lära mig något av dessa språk, men inser så realistiskt att det nog vore bättre att bättra på franskan i så fall.

Ingrid sa...

Bokbrud: Latin är bra att känna till. Där håller jag fullständigt med dig (även om jag aldrig har läst språket i fråga). Latin ger en gemensam nämnare till så många språk och gör det lättare att lära och förstå framför allt romanska språk- det är jag helt övertygad om. Tyskan tycker jag skulle prioriteras mera idag- mycket också med tanke på arbetsmöjligheter och så var det det där med närheten....

Petra: Jag hade också de två valen på den skola jag gick på (plus tillval av spanska). Jag tror också att spanska språket uppfattas som lättare att lära (men vet att så icke är fallet). Jo, språkstudier kräver sin man/kvinna....

Mrs C: Tyskan kan jag inte tänka mig att vara utan- och inte franskan heller för den delen. Språk är otroligt roligt att lära även om det är svårt och tidskrävande. Jag önskar att jag hade kunnat välja till något mera under skoltiden. Idag går inlärningen bra mycket trögare....

Bokmoster: Italienskan hägrar för mig också men... jag känner att hjärnan inte lagrar så väl längre... det får bli en dröm. Bättre då, som du säger, att försöka underhålla franskan.

Mrs Calloway sa...

jag har också läst lite italienska - med tonvikt på lite - och det var jätteroligt och gav snabbt frukt. jag upplevde det som lätt och jag hade stor nytta av franskan. åker man i Italien blir alla så glada för att man försöker anstränga sig med språket. då blir man uppmuntrad och känner sig så duktig..
värre var det då med ryskan...

Ingrid sa...

Mrs C: Jag har också gjort mina små (med betoning på små) försök med just italienska. Det är ett så vackert språk. Ryska gick jag bet på... (jag har försökt med det också... det stannade nog vid "Kot tam" (katten är där). det kommer man inte så långt på... :-)många verbformer fanns det också... eländes elände...