torsdag 9 februari 2012

Stort frågetecken

Mysterier är till för att lösas. Jag har förgäves försökt hitta information om Maria le Hardouin som belönades med Prix Fémina för romanen på fotot ovan. Året var 1949. Året dessförinnan översattes hennes roman "Det svarta seglet" till svenska och gavs ut i Panacheserien. Maria le Hardouin var tydligen ett "nom de plume" för Sabine d'Outhoorn, en schweizisk författarinna och journalist.

Så mycket har jag luskat fram att hon föddes i Genève (antingen år 1912 eller år 1914- det finns olika uppgifter om den saken) och hon dog år 1967. Sedan är det stopp. "Det svarta seglet" finns på fem bibliotek och jag får väl försöka fjärrlåna. Under tiden ska jag "attackera" "Dame de coeur" (det kommer att gå lite långsamt för jag kan inte påstå att jag har "flyt" när det gäller att läsa på franska. Jag hoppas att bilden klarnar när jag har läst boken. (Jag ska ta mig en titt i några gamla BLM också).

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Det är en viss känsla i de lite äldre böckerna.

Ingrid sa...

Hannele: Det ryms så mycket i dem!