tisdag 7 februari 2012

För att urvalet verkade så intressant....


Den här boken kunde jag inte motstå. Hela 30 kvinnoporträtt innehåller den och de löper över fem hundra år. En del kända och en del okända- precis så som jag tycker blandningen ska vara.


I ett av kapitlen får vi träffa konstnärinnan Maria Sibylla Merian (1647-1717) som målade utsökta naturbilder.




I ett annat introduceras Bettine von Arnim (1785-1859) som brevväxlade med Goethe.


Modern tid representeras av bland andra Anna Freud (dotter till Sigmund), Anne Frank och Friederike Mayröcker.


Två kungligheter får också plats i boken- "den stora" Maria Theresia (1717-1780) och drottning Luise av Preussen (1776-1810) - hon som försökte beveka Napoleon (det lyckades hon inte med).


Detta blir lärorikt och underhållande.

5 kommentarer:

Josefin sa...

Tänk så mycket jobb bakom en enda bild! Och i färg! Jag läste/såg/hörde någon gång om hur fjärilsböcker blev färglagda under 1800-talet. Pillerpyssel!

Ingrid sa...

Josefin:Visst är det en otroligt utsökt bild! Jag kan tänka mig att det var ett verkligt "pillegöra".

lustigkulle sa...

Prova en gång att göra en bildsökning på "maria sibylla merian art" i googles ! Datorskärmen blir ett blomsterhav. - Hon var fantastisk!

Bodil Z sa...

Kanske finns den här dikten av Sarah Kirsch i kapitlet om Bettina von Arnim?

Dieser Abend, Bettina, es ist

Alles beim alten. Immer

Sind wir allein, wenn wir den Königen schreiben 
Denen des Herzens und jenen

Des Staats. Und noch

Erschrickt unser Herz

Wenn auf der anderen Seite des Hauses
Ein Wagen zu hören ist.

Ikväll, Bettina, är allt

Vid det gamla. Alltid

Är vi ensamma när vi skriver till kungarna

De som är hjärtats och de som är

Statens. Och ännu

Förskräcks vårt hjärta

När vi från andra sidan huset

Hör en vagn komma.

(översättning Söderberg och Pingel)

Ingrid sa...

Lustigkulle: Så otroligt vackert- man vill inte lämna bilderna. Jag skulle gärna skaffa mig en bok med hennes bilder. Ska leta!

Bodil: Tack, tack för den vackra dikten som inte finns med i kapitlet om Bettina. (Det vad synd att den inte togs med!)Kapitlen är ganska korta. (Lite mera som aptitretare).