torsdag 2 februari 2012

Det kom en sån där gratistidning...

som oftast har artiklar om heminredning och /eller ombyggnad av kök och badrum (vare sig det nu skulle behövas eller ej....). Idag väcktes intresset för det handlade om mat- och då om mat som kulturbärare (annars är jag inte så intresserad)- Jovan Radomir berättar lite om mat från Balkan och gör givetvis samtidigt reklam för sin kokbok (som kanske är mera än just en receptsamling om jag förstår det rätt). Han berättar också att han föddes i en liten stad vi den stora floden Sava. Sava? Nu vill jag veta mera.

Man kan hitta täckta broar vid Sava , läser jag. HärJevnicabron- (fotot lånat, som vanligt....). Bodil Zalesky har fina bilder på Sava HÄR.


Sava är nära 100 mil lång.... det är mäktigt. Floden flyter genom Slovenien, Kroatien och Serbien- bland annat- och är en biflod till Donau. Tre huvudstäder förbinds genom Sava- Belgrad, Ljubljana och Zagreb.


Sava måste ha inspirerat en hel del författare- jag får nog leta vidare....



2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kul att bli nyfiken :)

Ingrid sa...

Hannele: Det måste man vara :-)