onsdag 22 februari 2012

Traveller's Literary Companion

Traveller's Literary Companion är en serie böcker som har undertiteln "read your way around the world". I serien (min del som handlar om öst- och centraleuropa är tryckt 1995) finns även följande delar:

South and Central America
Africa
Japan
South-east Asia
The Indian Subcontinent
France
The Caribbean

Margaret Drabble har skrivit ett kort förord och hon säger att detta är en serie hon längtat efter hela sitt liv. "Discovering new writers and new countries is one of the greatest pleasures we know"--- "A contry lives through its literature, and we have here an illustrated survey not only of a country's own writers, but also of the views of foreigners, explorers, tourists and exiles."

Boken är dessutom illustrerad med kartor och flera författarporträtt. Det är givetvis ganska korta snuttar man bjuds på men det är mer än nog för att väcka stor nyfikenhet.

Min litterära resa börjar nu i Polen.

Boken hittade jag via Amazon.uk. (antikvariskt fynd).

6 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Rena önskedrömmen, Ingrid! Och så klok hon är Margaret Drabble. Men det visste vi ju redan.

Ingrid sa...

Mrs C: Mycket visa ord från Margaret Drabble!!

mimmimarie sa...

Härlig bok. Måste undersöka vilka andra delar som finns.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Jag tror att det finns ganska många delar- jag var inne och kollade lite på Amazon igår.

Emmas Bokhylla sa...

Jag tycker att det later som ett utmarkt satt att resa pa!

Ingrid sa...

Emma: Det är helt perfekt och mycket billigt också!