fredag 24 februari 2012

Nobelpris- 1924

Helmer Långs "De litterära nobelprisen" ger bra och lagom kortfattad information om pristagarna mellan 1901 och 1983. Det räcker ett tag och jag är själv mest intresserad av de äldre årgångarna.



Reymont gäckar mig .... just för att det är så svårt att hitta hans böcker idag. Nobelpriset fick han för ett enda verk - "Bönderna" (fyra delar). Året var 1924. Polackerna själva hade hellre sett att Stefan Zeromski fått priset men det ansågs att "Reymont som konstnär stod högre".


Förutom "Bönderna" framhålls också hans roman "Det förlovade landet" (Ziemia obiecana) från 1898- en roman som skildrar författarens hemstad Lodz i allt sitt kaos och elände. Reymonts förebild till boken var Zolàs "Hallarna"och "Germinal".


Om Bönderna står följande att läsa: "Det majestätiska lugnet i berättarrytmen har kommit flera kritiker att tänka på Homeros. Vilhelm Moberg skriver att Reymont har nått det högsta målet för en berättare: att skapa en egen värld med levande människor, som stannar kvar hos läsaren."


De fyra delarna i "Bönderna" har namn efter årstiderna- det börjar med hösten "då säden sås och slutar med våren då det nya livet spirar." Det är inte bara människorna som lever i detta epos det är också jorden och naturen.


Och ja- jag har beställt "Bönderna" - äntligen. Jag får våga mig på den tyska versionen och jag tänker väl som så att varje lång resa börjar med ett första steg.....



Inga kommentarer: