måndag 6 februari 2012

Omläsning- Krig och fred

Natasha Rostova- så som Elizaveta Bem tänkte sig henne. Livsglädjen personifierad.



Det blodiga slaget vid Borodino den 7 september 1812. Ingen förklarades som segrare men de franska trupperna blev mycket decimerade- inte något att eftersträva djupt inne i fiendeland. Tavlan målad av Louis Léjeune.




Den ryska vintern avgjorde saken- ingen har segrat över den. Målat av Illarion Prianishnikov. Vintern 1812- den franska hären på väg hem. Katastrofen var ett faktum.


Jag läser att "Krig och fred" har mera än 500 personer i sitt stora galleri..... men det räcker att hålla reda på huvudpersonerna.




2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Jag har ännu inte "hunnit" läsa den. Jag har den som ett läsprojekt som jag ännu inte lyckats ta tag i. Jag har nog varit mer Dostojevskij beundrare.

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Jag tycker om Dostojevskij också men "Krig och Fred" (som jag hade i hyllan länge innan jag läste) är ju inte bara en roman utan också en lektion i rysk/europeisk historia- det är nog det som fascinerar mig också.... Det är en jättetegelsten dock- och man måste vara på humör för att börja läsa den.