tisdag 7 februari 2012

Veckans inspiration

Den brukar dunsa ner i brevlådan (dunsa och dunsa förresten, den väger inte så mycket) i början på veckan, TLS eller Times Literary Supplement. Många recensioner och många böcker och författare att fundera över får man och kanske även något att lägga till på önskelistan (som i mitt fall är mycket lång vid det här laget).



I veckans nummer hittar jag en recension av Gabriel Chevalliers bok "Fear" som kommit ut i ny engelsk översättning. Garbriel Chevallier är annars mest känd för sina romaner om den lilla fiktiva staden "Clochemerle" (några av dem finns i svensk översättning). Jag läste en av de böckerna för någon vecka sedan- och skrev lite om den HÄR och ja, man får nog ha en speciell sorts humor för att uppskatta de här berättelserna (jag har den typen av humor).





"Fear" sägs vara den franska motsvarigheten till "På västfronten intet nytt" och Chevallier vet vad han talar om för han deltog själv i striderna under första världskriget. Han sårades och "fick bröstet fullt av medaljer". "Fear" är alltså en anti-krigsroman och om Chevallier skriver med samma vassa udd som han gör i "Clochemerle"- ja, då är den här boken sannerligen värd att läsa.


"Fear" recenseras också i The Telegraph.


5 kommentarer:

Bokmoster sa...

Det förstår jag, att du har en lång önskelista! Inte för att min är särskilt kort, har f n nästan slutat att skriva upp nya böcker jag vill läsa ... Men en fransk motsvarighet till På västfronten ... låter ju spännande!

Hanneles bokparadis sa...

trevlig post, min önskelista börjar bli uppfyllt, men sen hittar men mer...

Ingrid sa...

Bokmoster: Jag har en jättelång lista.... och jag kommer inte att kunna motstå "Fear"- "På västfronten intet nytt" är en av mina favoritböcker.

Hannele: Listan/listorna sinar aldrig.... det finns så mycket trevligt att läsa (och tur är väl det :-)

mimmimarie sa...

Kan man få TLS hem i brevlådan? Jag har inte ens föreställt mig det, tanken svindlar.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Lätt som en plätt! Du går bara in på deras webbsida och beställer så kommer tidningen en gång i veckan- fylld av intressanta recensioner och "informationer".