måndag 20 februari 2012

Veckans läshög...

Jo.. det blir lite att bita i . Polsk litteratur skriver Karl Dedecius om i "Meine polnische Bibliothek- Literatur aus neun Jahrhunderten", jag fortsätter att läsa i Tom Sandqvists "Dada öst" som handlar mycket om Rumänien och rumänska författare och konstnärer. I min hylla hittade jag också "Sunflower" av Gyula Krúdy (utgiven av New York Review of Books),

Eduard von Keyserlings "Wellen" och här är vad jag hittade om von Keyserling på Wikipedia. Hans böcker har faktiskt blivit översatta till svenska.

"von Keyserling skrev romaner, noveller och dramatik. Han är mest känd för sin prosa, som skildrar den kurländska adelns liv. Inlevelsefyllt skildrar han tröttheten och uppgivenheten hos sin egen klass."

Verk översatta till svenska :
Kvafva dagar: noveller, 1912 (Schwüle Tage. Novelle, 1904)
Furstinnor: berättelse, 1918 (Furstinnen 1917)
Dumala: roman, 1919 (Dumala 1908)
Vågor: roman, 1920 (Wellen 1910)
Vilsna hjärtan : Två noveller, 1921 (Bunte Herzen 1909)
Beate och Mareile, 1951 (Beate und Mareile 1903

Sist men inte minst- Joseph Roths "Die Erzählungen"- så bra, så bra.....

Det kommer väl att ta mer än en vecka förstås att tillgodogöra sig den här högen....

7 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Eduard von Keyserling har jag då inte hört talas om, hur bestämde man vilka som ska översättas...

Ingrid sa...

Hannele: Jag hade heller inte hört talas om honom förut (hittade nog hans namn i en antologi)- just den här typen av litteratur var nog populär vid förra sekelskiftet och tyska var ju det stora språket under en stor del av 1900-talet....

Bokmoster sa...

Det var en rejäl läshög. Har du glömt bort att det bokrea också? ;)

Ingrid sa...

Bokmoster: Nej du, det har jag inte glömt:-) det kommer förhoppningsvis en hög till senare i veckan (från AdLibris).

Bokmoster sa...

Samma här, plus att jag tänkte ta en sväng till stadens bokhandlar. För säkerhets skull liksom ;)

Mrs Calloway sa...

Imponerande, Ingrid! Den reakatalog jag fått i min hand består av några ynka blad. Annat var det förr.

Ingrid sa...

Mrs C: Ja, annat var det förr. Tjocka innehållsrika kataloger och verkliga fynd kunde man göra. Det var på den tiden det var lönt att gå upp i svinottan och trängas på ett antal bokhandlar....