lördag 18 februari 2012

Från min rumänska hylla

Det där lät väldigt pretentiöst, märker jag - och- så särskilt stor skulle inte en rumänsk hylla bli hos mig- men det kan det ju förhoppningsvis bli ändring på under de kommande åren. Jag tycker att det är väldigt spännande med Rumänien som fokusland för 2013 års bokmässa.

För ett tag sen skaffade jag mig Andrei Codrescus "The Posthuman Dada Guide" och Norman Maneas självbiografiska "The Hooligan's Return". Jag har inte läst ännu men det kommer... Maneas bok har precis kommit ut i svensk översättning och Codrescus är på väg, den också. Förlaget? 2244.

Från Suceava i Bukovina- 1800-tal



Suceava av idag. Mycket vackert. (Fotot är lånat).


Norman Manea är egentligen från det lilla Bukovina- där föddes han år 1936 i staden Suceava och hans barndom kom snabbt att präglas av krigets hemskheter. Han och hela hans familj blev deporterade till koncentrationslägret Transnistria i Ukraina.

Andrei Codrescu är född 1946 i Transylvanien (i Sibiu- eller som staden heter på tyska - Hermannstadt) han gick i exil redan som 19-åring. Sedan år 1966 är han bosatt i USA och han skriver på engelska.


Jag hittade en blogg från Rumänien också- på engelska. Jag vet inte om den ännu är aktiv men det finns en del att läsa om Rumänien där.



2 kommentarer:

sam sa...

Jag har haft en mycket intressant stund med att läsa rumänska bloggar.
Har läst bloggarna som den rumänske bloggaren som du tipsade om rekommenderade. Fast dom är på rumänska så finns det ju Googles översättnings verktyg.
Det är intressant att titta in i ett land som man inte vet så mycket om.

ingrid sa...

Sam: Jag ska göra ett försök att läsa några rumänska bloggar, jag också. Lite kan man nog begripa och som du säger- det finns ju googles översättningsverktyg (även om resultatet blir lite tramsigt ibland så får man ju ut "kontentan" i alla fall. Visst är det väldigt intressant att lära sig mera om länder som är lite som blanka kort.... absolut!