lördag 4 februari 2012

Med ett stort leende....



ser jag det här klippet från 1963. Jo, hon tar över hela intervjun, lilla Nina Widerberg. Vem bryr sig om vad de allvarliga gubbarna pratar om?

Jag läser Mårten Blomkvists biografi över Bo Widerberg- (det ligger ett stort arbete bakom den här levnadsteckningen). Bo Widerbergs filmer är nostalgi för mig för de tar mig tillbaka till mitt 60-tal (framför allt). Jag såg de flesta av Widerbergs filmer från den tiden. Mest minns jag Ådalen 31 men även Kvarteret Korpen som filmades i en del av Malmö som numera förvandlats till oigenkännlighet.

Lätt att arbeta med var han inte, Bo Widerberg. (Det omnämnandet är han väl inte ensam om bland regissörer). Hans sista film blev "Lust och fägring stor" (1995). Widerberg började och slutade med Malmö....

Inga kommentarer: