torsdag 9 februari 2012

Nyförvärv

Jag läste "Skylark" av den ungerske författaren Dezsö Kosztolányi. Så blev jag infångad i hans garn... jag har beställt hans "Kyssen" (Brända böcker förlag)- den kommer så småningom - till dess kastar jag mig över de två romaner av honom som jag hittat på engelska: "Anna Édes" och "Kornél Esti".

Klaus Rifbjerg som poet? Jag har bara läst en del av hans romaner. Jag blev nyfiken när jag läste en recension av Eva Ström i Sydsvenskan. I den recensionen citerade hon några rader ur dikt nummer 15 i samlingen som handlar om uttrycket"ha en bra dag" som man får sig till livs lite här och var i dessa tider. Jag citerar jag också för det är träffande:


hav en god dag

på sygestugen hvor ligbleg patienten

som lig for alvor bli'r ligbleg


god dag I gode folk

god dag god dag

hav en god dag

hav to

men mest i dag

----

og ram hver skiderik du ser og også

dem som midt blandt de döde

og döende pröver at slippe vaek

på gaden dér i Bagdad


hav en god dag----

Så fick jag också- hett efterlängad- Daniel Hjorts essaysamling "Mixture". Jag har redan börjat bläddra och vet att detta kommer att bli en sådan njutning att läsa! Åh, han kan skriva Daniel Hjorth! Här får man veta vad Hans Fallada skrev till Goebbels- och hur Sten Broman frälste Gunnar Ekelöf på en (troligtvis) blöt fest i Malmö. Man får träffa Lord Haw-Haw och Hans Ruin- Fritiof Nilsson Piraten och man får läsa ett utdrag ur "Den förryckta mastodontens monolog"-


"Zépke! Zépke!

Mekkimápsi- muschibróps.----



Underbart, säger jag!

Inga kommentarer: