torsdag 23 februari 2012

Mera bokrea


Vy från Mallorca (lånat foto)

Lite lyrik blev det också- Laura Ridings "De dödas liv". Jag skäms, för jag visste inte vem hon var ,denna poet. Ett dramatiskt liv hade hon- det har jag förstått efter att ha läst Jonas Ellerströms efterskrift.

Laura Reichenthal föddes i New York år 1901 och hon kom från en fattig judisk familj (utvandrad från Galizien). Ett stormigt förhållande med författaren Robert Graves (han med "Jag ,Claudius") resulterade i ett självmordsförsök på Mallorca (dit hade paret sökt sig under 20-talet). Laura kastade sig ut från ett fönster och föll tio meter ner på en stenläggning. Hon överlevde mirakulöst och trotsade läkarnas prognos som var livstids förlamning. Laura Riding lärde sig gå igen och efter ett år var hon tämligen återställd. Hon blev hela 90 år gammal- och dog i Florida.

Här ett utdrag ur en av dikterna i "De dödas liv"

"Den värld de döda lever i är ett förtorkat hjärta.
Varje värld är ett hjärta, en sfärisk rytm,
en omöjliga avsikters rytm
som sjunger sig själv, tror sig höra musik.
Den värld de döda lever i är en tyst kör."

(Det förtorkade hjärtat- översättning Jonas Ellerström och Håkan Bravinger).

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

det är många poeter jag inte känner till, skäms ändå inte

Ingrid sa...

Hannele: Jo, jag skäms när det gäller vissa- men givetvis kan man inte känna till alla världens författare... och det finns väldigt många som jag heller inte skäms över att inte känna till.