tisdag 6 december 2011

TLS och årets böcker

Ett alldeles färskt nummer av The Times Literary Supplement damp ner i brevlådan idag. En extra bonus : Årets böcker- (Books of the Year)- och hela 72 författare väljer sina favoriter. (Jag är den förste att erkänna att jag inte känner till merparten av dem- men boktips är ju alltid trevliga att läsa och kanske blir man inspirerad.






Jag hittar genast en bok som jag tror är läsvärd. Vem kan mostså engelsk humor? Inte jag i alla fall. Julian Barnes säger att "One on One" av Craig Brown är den bok som fick honom att skratta allra mest under året.

"One on One' examines the curious nature of different types of meeting, from the oddity of encounters with the Royal Family (who start giggling during a recital by TS Eliot) to those often perilous meetings between old and young (Mark Twain terrifying Rudyard Kipling) and between young and old (the 23-year-old Sarah Miles having her leg squeezed by the nonagenarian Bertrand Russell), to contemporary random encounters (George Galloway meeting Michael Barrymore on Celebrity Big Brother" (från Amazons sida).


Jag har "bläddrat" lite i boken via nätet och ser att möten som involverar Hitler, Andy Warhol och hertiginnan av Windsor också finns med. 101 olika möten i allt och de är inte påhittade. Verkligheten brukar överträffa dikten och jag tror att den här boken ger exempel på det.


Gillar man att läsa Private Eye är detta nog passande lektyr.

Forsättning följer....

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

ska nog skriva upp det...

Ingrid sa...

Hannele: Jag ska nog beställa boken... alltför frestande med engelsk humor...