tisdag 27 december 2011

Bulgariska noveller och tidskriftsprenumerationer

Jag har bara ett minimum av dem- TLS ( TheTimes Literary Supplement) och Karavan. (Ja, Lyrikvännen är nytillkommen förstås)- men det är "det hele". Väldigt mycket går ju att tillägna sig on-line även om jag inte är överdrivet förtjust i att följa litteratursidor m m via datorn-jag tillhör "fel" generation och har inte lust att leva mitt liv framför en upplyst skärm av vad slag det vara må.




Hur som helst- TLS har många intressanta artiklar och bokrecensioner. En sida har titeln "Fiction in brief" och där hittar jag en liten blänkare skriven av den bulgariska författarinnan Kapka Kassabova. Hon recenserar en nyutgiven bok av landsmannen Miroslav Penkov- "East of the West"- en samling noveller som har handlingen förlagd till Bulgarien. ("past and present").

Ja, och så råkar det faktiskt vara så att det finns en svensk översättning (för ovanlighetens skull)- förlaget 2244 (som sorterar under Bonniers) har gett ut. Det kan nog vara något.... jag noterar och skriver upp.





2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

De bulgariska novellerna ska jag också läsa

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Jag är verkligen mycket nyfiken på den här författaren!