lördag 24 december 2011

Julkalender 24: Julberättelser

En gång för många år sedan nu låg den här boken i vackert inslaget paket under julgranen. En julklapp till mig från mina föräldrar. "Julberättelser" gavs ut i en serie som hette "Regnbågsböckerna (Bonniers förlag)" "böcker som man har långvarig glädje av och som är värda att bevara i minnet livet igenom"- så står det på baksidan.

Selma Lagerlöf får avsluta min julkalender. Bortglömd är hon förvisso inte- tvärtom. "Omvärlden försvinner, verkligheten sjunker undan när hon tar till orda"..... Visst är det så.

"När jag var fem år gammal, hade jag en så stor sorg. Jag vet knappast om jag har haft någon större alltsedan. Det var då, som min farmor dog. Allt intill dess hade hon varje dag suttit i hörnsoffan i sitt rum och berättat sagor. Jag kan inte minnas något annat, än att farmor satt och berättade och berättade från morgon till kväll och att vi barn satt stilla bredvid henne och hörde på. Det var ett härligt liv. Inga andra barn hade det som vi." (från "Den heliga natten").



2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Den vackra boken har jag, älskar gamla julberättelser.

Ingrid sa...

Hannele: Visst är den här boken vacker- både att se på och innehållsmässigt.