söndag 4 december 2011

Julkalender 4: Full many a flower...

is doomed to blush unseen, and waste its sweetness on the desert air.

Jag låter Thomas Gray introducera den numera tämligen bortglömda svenska författarinnan Eva Neander. (1921-1950). Hopp finns det dock för man kan införskaffa hennes tre prosatexter "Dimman, Staden, Nattljus" i en samlingsvolym (utgiven av Eolit och Rosenlarv förlag och den finns ännu att få tag på via nätbokhandeln.)

Eva Neander var född i Jukkasjärvi och uppväxt i Härnösand- hon ansågs på sin tid vara en av de mest lovande svenska fyrtiotalisterna. År 1945 vann hon en novelltävling på Åhlén & Åkerlunds förlag ("Vilse", var titeln). Några år senare (1949) vann hon även tidningen VI:s litteraturpris- men livet blev för tungt för den unga, brådmogna författarinnan och hon hittades död på isen till sjön Unden i februari 1950.

Eva Neander introduceras i augustinumret 1945 av tidskriften All Världens Berättare. Här några rader från den texten: " Att denna unga författarinna redan har andliga erfarenheter av den art ur vilken äkta dikt växer, att hon lever under spänningstillstånd som är själva förutsättningen för konstnärlig gestaltning, synes ovedersägligt. Vad det kan bli till är naturligtvis omöjligt att säga. "
Eva Neander sägs också ha "drag av Agnes von Krusenstjerna" i sin stil.

Nog är denna författarinna värd mera uppmärksamhet? Jag tänker investera i de tre prosatexterna- det blir en av mina bokjulklappar till mig själv.

8 kommentarer:

Hermia Says sa...

Vilken finfin julkalender du bjuder dina läsare på! Tack för det!

När jag studerade litteraturvetenskap vurmade jag lite extra för de bortglömda författarinnorna. "Nordisk kvinnolitteraturhistoria" började ges ut ungefär då också och präglade nog mig en del. Känner lite extra starkt för lucka 4.

Ingrid sa...

Tack Hermia! Jag har ett vagt minne av "Nordisk kvinnolitteraturhistoria"- som jag vet finns på biblioteket (om än just nu nedpackad- men banden kommer fram till våren igen!)- Jag känner också lite extra för de bortglömda kvinnorna. Eva Neanders öde gör mig väldigt sorgsen- jag kommer att beställa boken med hennes texter.

Mrs Calloway sa...

känner igen Eva Neander från föräldrarnas bokhyllor.
Nordisk kvinnolitteraturhistoria är en guldgruva som jag är lycklig gruvägare till

Hanneles bokparadis sa...

Hon verkar intressant, bok-julklappar kan man inte få för många av...

Hannele sa...

P.S.
Nordisk kvinnolitteraturhistoria har hedersplats i min bokhylla..

Sam sa...

Vill bara tipsa om att man kan lyssna på en bokcirkeldiskussion om Agnes von Krusenstiernas Fattigadel del 1 I gävle-dalas lokalradio P1
Den har gått fyra onsdagar kl 17 - 17.30.
Har tyvärr inte länken så ni får leta er fram. Det var mycket intressant att lyssna på.
Och jag älskar dina boktips om gamla böcker. Har fått många läsupplevelser genom detta.
Läser dock helst på svenska.

Hermia Says sa...

Så glad jag blir! Sam lyfter fram en del av projektet Gävle läser Agnes, som jag jobbar en del med på biblioteket (men själv inte bloggat så my om). Här finns mer info, och länk till radio: http://bibliotekstipset.wordpress.com/gavle-laser-agnes/

Sista delen av radiocirkeln sänds från biblioteket 14 dec, då är ni välkomna till Gävle!

Ingrid sa...

Mrs C och Hannele: Jag önskar att jag hade dessa dyrgripar. Tyvärr.... de saknas i mina hyllor.

Sam: Tack för fint tips! Bra tid att lyssna på också- jag ska försöka komma ihåg. Tack ska du ha för dina vänliga rader- jag blir så glad!

Hermia: Tack för länken! Självklart vill jag "hälsa på" hos er i Gävle den 14:e!! Jag har faktiskt en del av Agnes von Krusenstjernas romaner i mina hyllor (arvegods från min mamma).