fredag 23 december 2011

Julkalender 23: Denton Welch

Jag erkänner det genast- jag hade aldrig hört talas om den här författaren innan jag började kika på "Panaches" utgivningar. Jag vet inte om han är direkt bortglömd- hans böcker finns att få tag på via nätbokhandeln (om än inte i svensk översättning)- men han fängslar mig, den här mannen.

"Den gudarna älskar dör ung" lyder ordspråket, som passar bra in på Denton Welch - han blev bara lite över 30 år gammal. Han föddes i Shanghai år 1915 och kom att tillbringa både barn- och ungdom i Kina. Denton Welch lockades av konstens värld och han hade säkert blivit mycket mera känd som konstnär om inte en bilolycka hade satt stopp för hans karriär. Efter olyckan tvingades han till ett stillasittande liv och då återstod bara skrivandet för denne kreative unge man.

Han har kallats för en författare i Prousts stil och så här säger William S Burroughs: "Whenever a student tells me he has nothing to write about I refer him to Denton Welch. He makes the reader aware of the magic that is right under his eyes."

Edith Sitwell tog honom under sina vingars beskydd och mest känd är nog Denton Welch för sin bok "Youth is Pleasure" ("Ljuva ungdom") som finns i svensk översättning. Hans självbiografi "Maiden Voyage" lär också vara mycket läsvärd.

Denton Welchs självporträtt (som finns längst upp i inlägget) kan beskådas på National Portrait Gallery i London.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

spännande

Mrs Calloway sa...

aldrig hört talas om! men han låter väldigt intressant. har undersökt biblioteken i min omedelbara närhet (och då menar jag inom 10 mils radie cirka) men av Denton Welch inte ett spår

Ingrid sa...

Hannele: Jag har beställt en av hans böcker. Hoppas kunna läsa mycket snart.

Mrs C: Synd att det ska vara så besvärligt att få tag på alltför många av de gamla böckerna. Min senaste fjärrbeställning kom ända från Stockholm (och det tog tid...)