torsdag 29 december 2011

En tegelsten med en trevlig blandning

Det här är julklappsboken med stort "J" för mig- cirka 800 sidor författarliv i inbunden form- men...man ska inte tappa den här luntan på tårna för då måste man nog uppsöka akuten. Tala om otymplig och tung.... läsningen får äga rum intill ett bord.

Det som är extra roligt är alla okända och ibland rent obskyra författare/författarinnor som Sutherland skriver om. Han skriver också att många av dem nog förtjänar att vara bortglömda... säkert kan det vara så. (Ibland illustreras det med valda citat ur alstren och då blir man inte alltid så väldigt sugen på att läsa mera....).

Kingsley Amis är naturligtvis varken okänd eller obskyr- och jag läser de fyra sidorna om hans författarskap och får lust att läsa om t ex "Lucky Jim" (översatt till svenska 1956 med titeln "Lycklige Jim"). "Lucky Jim" har handlingen förlagd till universitetsmiljö och jag minns den som bitvis hejdlöst rolig. Den här beskrivningen av en baksmälla borde väl gå till historien:

" He lay sprawled, too wicked to move, spewed up like a broken spider-crab on the tarry shingle of the morning. The light did him harm, but not as much as looking at things did; he resolved, having done it once, never to move his eyeballs again. A dusty thudding in his head made the scene before him beat like a pulse. His mouth had been used as a latrine by some small creature of the night, and then as its mausoleum. During the night too, he'd somehow been on a cross-country run and then been expertly beaten up by secret police. He felt bad."

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

verkar ju hur kul som helst, intressant man

Mrs Calloway sa...

himla fin julklapp! grattis, Ingrid

Ingrid sa...

Hannele: Väldigt trevlig läsning!

Mrs C: Jag är jättenöjd!

Petra Rhodin sa...

Läste Lucky Jim för några år sedan och minns den också som riktigt rolig, på det där på en gång både tillknäppta och hejdlösa brittiska viset.

Ingrid sa...

Petra: "Lucky Jim" var en av de första böckerna jag läste på engelska språket (så det var längesedan) men jag minns att jag tyckte att den var väldigt rolig- och precis som du säger "typiskt engelsk". Jag läser gärna om.