tisdag 20 december 2011

Det är mitt eget fel

eller "curiosity killed the cat" skulle man också kunna säga. Den första av Marek Krajewskis Breslau-deckare är läst och det blir inga fler. Inte för att det här var en dålig bok- tvärtom - men jag klarar inte av ritualmorden och alla andra snaskigheter. Skorpioner som krälar i offrets utskurna tarmar t ex. Not my cup of tea. Det är rått och det är svart och det är hårdkokt så till den milda grad.

Jag är dock fylld av beundran inför författarens lokalkännedom. Jag har visserligen aldrig varit i Breslau men jag är bergsäker på att alla beskrivningar på gator och environger är helt korrekta. Tidsandan har han också fångat väl- det är 30-tal och nazisterna har tagit makten i Tyskland- det bidrar till den otäcka stämningen, så klart.

Jag kan bara konstatera att den här typen av deckare inte passar mig. Jag får nog hålla mig till de engelska damerna (PD James, Margaret Yorke och Dorothy Sayers med flera.)

Inga kommentarer: