lördag 3 december 2011

Sardinien i fokus

Egentligen borde jag haft med Paride Rombi (1921-1997) i min julkalender men jag "har fullt". Igår kunde jag hämta hans enda roman "Perdu" på mitt lilla bibliotek. I Panache-serien finns mycket läsvärt och jag studsade till inför den här författaren som jag inte hade hört talas om tidigare. Jag läser att Rombi fick stor framgång med "Perdu", en bok som blev översatt till många språk.




"Perdu" är ingen lång roman- bara cirka 200 sidor och jag kommer säkert att skriva några rader om den så småningom.

Vy över ön Sant'Antioco (fotot är lånat från Wikipedia).




Rombi var född på ön Sant'Antioco som är belägen sydväst om Sardinien.



3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Sardinien visste jag knappt att det fanns..

Monika Häägg sa...

Tänk, en enda bok som måste ha blivit översatt till en mängd olika språk. Förmodligen har han väl skrivit fler, men inte rönt så stor framgång med dessa...

Ingrid sa...

Hannele: Sardinien är "ovanligt"- det håller jag med om.

Monika: Rombi skrev bara en enda roman, tydligen, men jag tror att det finns novellsamlingar också- de har förstås inte blivit översatta i samma utsträckning förmodar jag..... men ofta är det ju så- en roman blir en stor framgång och sedan tar det slut....