torsdag 1 december 2011

Julkalender 1: Upp som en sol- ner som en pannkaka

Så kan man beskriva Marie Corellis författarkarriär. Hennes böcker såldes i hundratusentals exemplar varje år i början av förra seklet- men hon blev sedan ganska snabbt bortglömd. Vem läser henne idag?




Marie Corelli (1855-1924) var en favorit i det engelska kungahuset och även Winston Churchill hörde till hennes beundrare. Det litterära etablissemanget rynkade på näsan åt hennes alster och ansåg henne "icke-rumsren". Hon var mycket svag för det melodramatiska, Corelli ,och hon hade dragning åt "New Age" (idag skulle hennes böcker kanske placeras i "Fantasyhyllan"). Det övernaturliga har ofta en stor plats i hennes romaner.



(Jag har tyvärr glömt bort det mesta av handlingen i hennes "Den gröna demonen" (det är nära 30 år sedan jag läste den och jag har inte kvar boken i mina hyllor).





Marie Corelli går kanske inte i Nobelprisklassen men hon är en god representant för "en annan tid"- och just eftersom hon blev så mycket läst tycker jag att man ska ta sig tid med någon av hennes böcker- av rent historiskt intresse -om inte för annat. Det finns ganska mycket att välja på i bibliotekens magasin (och säkert också hos antikvariaten). Man kan så klart också läsa hennes böcker på engelska- det finns en hel del nyutgåvor.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Vanskligt att lämna ifrån sej böcker, man saknar dem :)

Mrs Calloway sa...

jättefin idé, ingrid! den följer jag förstås

Ingrid sa...

Hannele: Ja... böcker ska man hålla reda på. Jag har flyttat för mycket....

Mrs C: Mycket roligt att du vill följa min kalender!!