torsdag 8 december 2011

"Ding-dong"

Bokklubben "World Books" tog emot läsarbrev och under rubriken "Ding-dong" hittar jag följande gnöl:

"I do not want this book (Razor's Edge by W. Somerset Maugham) on my shelves.... In peacetime I would burn it. Why, why, do you lower your very high standards by putting out every now and then a sordid book of this type....? " N.M.J. Tintagel, Cornwall.

Jag kan själv inte minnas att jag tyckte att "Den vassa eggen" var särskilt "sordid"- men jag läste den förstås ett par årtionden senare....

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag tycker mig minnas att jag tyckte mycket om den till och med. jag läste Maugham och Maupassant med samma glupande aptit. kanske måste läsa om

Ingrid sa...

Mrs C: Jovisst, jag minns också att jag gillade den här boken - precis som du känner jag för att läsa om. (Maugham är ju verkligen också en novellens mästare - som Maupassant).