fredag 30 december 2011

Boklig summering av 2011- mina favoriter

När jag går igenom mina läslistor månad för månad konstaterar jag ganska snabbt att år 2011 gick i det tyskspråkigas tecken (föga förvånande). Jag har också läst mest äldre litteratur (inte heller någon överraskning). Undantag finns dock- en av mina absoluta favoriter från 2011 års läsning blir "Livet börjar på fredag" av den rumänska författarinnan Ioana Pârvulescu. Det tog ett tag att komma in i handlingen men här visade det sig att tålamod ofta betalar sig- en vindlande och klurig roman som berättar om Bukarest i slutet av 1800-talet.




Edmund de Waal är keramiker- i "The Hare With Amber Eyes" tar han oss med på en resa i sin släkts historia genom ett antal små "netsuke". En oerhört spännande färd bakåt i tiden- och väldigt lärorik. Tråkigt nog har den här boken ännu inte blivit översatt till svenska som jag kan se.



Tack vare den tyskspråkiga litteraturen kunde jag lära mig mera om de bortglömda världarna i Galizien. Martin Pollacks bok om den här delen av det gamla habsburgska riket var något av det mest inspirerande jag kom över under året. Jag for med den gamla järnvägen och gjorde nedslag i byar och små städer- jag "hittade" nya författare och kände att "här vill jag nog stanna".



Bland allt det tyskspråkiga blandade sig en känd svensk författare: Eyvind Johnson. Under sommaren utmanade jag mig själv (och andra bloggare också) till att läsa några av hans romaner. För min del blev det en mycket lyckad utmaning och jag blev alldeles extra betagen i Krilon och hans vänner.


Andra stora läsupplevelser under året:


Arno Surminskis självbiografiska roman om Jokehnen- staden i Ost-Preussen som han och hans familj tvingades lämna under de där hemska månaderna i början av 1945- men boken handlar också om en lycklig barndom i en svunnen idyll.


Rose Ausländers finstämda dikter- poesi när den är som allra vackrast. Minnen av Bukovina...


Thomas Bernhards "Mina priser"


Hermann Sudermanns fina novellsamling "Resan till Tilsit"


och sist men inte minst den polske författaren Jozef Wittlins "Jordens salt". Den stannar kvar länge efter det att man lagt den åt sidan. Det är oerhört frustrerande att Wittlins böcker är så svåra att få tag på. Jag hade tur som kunde låna via biblioteket.


Läsåret 2011 var lärorikt och lite annorlunda för mig- bibliotekens magasin innehåller många fina bokskatter som borde ut och "luftas" lite oftare, det har jag i alla fall kunnat konstatera.

8 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

bra att någon håller lönestatistiken uppe, Eyvind Johnson har jag nog i bokhyllan.

Hermia Says sa...

Det har varit härligt ta del av ditt år med böcker hämtade från landets olika magasin! Verkligen bra de får se ljuset!

Livet börjar på en fredag håller jag också som en av årts stora läsupplevelser.

Och så är jag extra glad åt din Krilonläsning!

Önskar dig ett gott nytt läsår!

Monika Häägg sa...

Tyvärr är det nog mycket böcker som ligger i bibliotekens magasin. Det blir ju så när en bok inte varit utlånad på länge. Chansen för att bli utlånad blir ju mycket mindre när den ligger där. Krilonserien ligger och väntar. Började läsa den första för några år sedan men blev avbruten och när jag läser detta så fick jag mig en påminnelse:) Önskar dig ett riktig fint nytt år med mycket läsande och många nya fynd i magasinen! Kram från Monika

Ingrid sa...

Hannele: :-) Eyvind Johnsons romaner kommer jag nog att läsa om flera gånger.

Tack, Hermia! Det var ju du som inspirerade mig till Krilonläsningen! Gott nytt läsår önskar jag dig också.

Monika: "Mitt" bibliotek håller på att byggas om just nu men när det öppnar igen (förhoppningsvis i mars) ska ett öppet magasin vara inrättat- det ser jag fram emot. Böcker som hamnar på magasin går oftast en ganska säker läsdöd till mötes... tyvärr. Jag kommer att fortsätta att "härja" bland det gamla. Krilon-böckerna är så otroligt bra..... du har något att se fram emot! Gott Nytt År, Monika!

Nattens bibliotek sa...

Ja Livet börjar på fredag hade jag också med på min lista över årets bästa. Krilon läste jag för länge sedan. Intressant! Alltid spännande att läsa dina inlägg och lära sig lite nytt om glömd och gömd litteratur. Gott nytt år Ingrid

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Jag hoppas att det kommer fler böcker i stil med "Livet börjar på fredag" i den nya serien 2244- en fin satsning, tycker jag. Jakten på äldre litteratur fortsätter under 2012 - Gott nytt år!

Bokmania sa...

Jag är 50 sidor in i "Livet börjar på fredag" :-)

Ingrid sa...

Ivana: Det blir bara bättre och bättre!! Jag är säker på att du kommer att tycka mycket om boken.