fredag 1 april 2011

Minns ni de här?



Medea




En del författare glöms bort - andra håller sig kvar. Det är väldigt intressant att läsa om "Ängeln på vinden" som kom ut 1989. De artiklar som återges i boken härrör från tiden 1977-1987. De flesta fogas in under överrrubriken "Den "nya" kvinnolitteraturen".


-




Jag minns romanen "Medeas systrar- en roman om svartsjuka" av Enel Melberg- den blev mycket omskriven (idag skulle man använda uttrycket "hypad"). Jag kommer däremot inte ihåg mycket av handlingen. Synöve Clason gillar inte boken och säger att den är "ett ofärdigt tematiskt komplex" med "färdigtuggade synpunkter på samlevnad, känslomässig frigörelse och identitetssökande". "Medeas systrar" kom ut 1978 och finns idag på 15 bibliotek.


-




Bente Clod är en annan författare som var väldigt i ropet i början på 80-talet. Hennes böcker tyckte jag om- och flera av dem översattes till svenska . Hur ska man bäst beskriva genren? Feministisk realism, kanske?


I svensk översättning finns: Uppbrott 1978, Närkamper 1980, Sju sinnen 1981, Skriv 1989


-





Marie Cardinals "Orden som befriar" (1978) (Les mots pour le dire) är en oerhört omskakande roman om hur en kvinna räddas till livet (bokstavligen) genom psykoanalysens hjälp. Berättelsen är självbiografisk och mycket välskriven. Jag minns boken precis som Synöve Clason beskriver den - som "en osäkrad tryckkokare". Cardinal växte upp i Algeriet och med en känslokall mor och en far som var svårt sjuk i TBC. När Marie är 34 år hinner det förlutna i kapp. Hon drabbas av svåra underlivsblödningar, ångest- hon känner att hon håller på att bli galen. Med hjälp av en tålmodig läkare och genom stora egna ansträngningar återfår hon greppet om tillvaron.






"Orden som befriar" finns på hela 28 bibliotek. Absolut värd att tas fram och själv funderar jag på att läsa om. Synöve Clasons slutord : "Bokens litterära kvaliteter ligger även i de kärleksfulla skildringarna av livet på lantgården, av villan vid havet och av umgänget med tjänarna och deras barn. Här återuppstår ett Algeriet som nu tillhör kolonialhistorian, men som i minnets backspegel får utopiska kvaliteter, som varje gestaltning av det för alltid förlorade."

6 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Både Bente Clod och Marie Cardinal minns jag mycket väl. Framför allt Marie Cardinal som jag har i min bokhylla och faktiskt tog fram häromdagen och funderade på att läsa om; Orden som befriar. Det fanns en del Nordafrikaska kvinnor som var mycket intressanta på 80-talet bl a Gisele Halimi som pratade mycket om kvinnas situation och rättigheter. Intressant att du plockat fram dem.

Ingrid sa...

Bokstödet: Marie Cardinal har jag bestämt mig för att läsa om- och- Gisele Halimi får också en del utrymme i Clasons bok- ännu en intressant författarinna. Det är rätt roligt att läsa den här essä/artikelsamlingen- det finns en hel del som nog förtjänar att plockas fram ur skåp och arkiv!

Anonym sa...

Det här är böcker från "Bröd och Rosor"-epoken. (Den lilla feministiska bokhandeln där jag jobbade och som jag har skrivit om) Marie Cardinals bok minns jag som stark, intensiv. Det är länge sedan.
Enel Mellberg - det ringer en klocka, men varför? Jag kommer ihåg en bok: Modershjärta. Eftersom tolkningar av den grekiska mytologin brukar intressera mig kanske jag skulle försöka hitta något på biblioteket idag.

Ingrid sa...

Lustigkulle: Jag missade "Bröd och rosor" (för jag kom inte till Göteborg förrän på 80-talet..., synd!) Vilka fina minnen! En hel del av de författare som var i ropet då tycker jag är värda att återknyta bekantskapen med. Enel Melberg funderar jag på , och Anja Meulenbelt. Marie Cardinal känns som ett måste att läsa om....

Anonym sa...

Kollade upp Enel Melberg. "I tid och evighet : en operaroman" kom förra året och verkar vara underhållande reslektyr (typ) om man gillar opera.

(Och Ingrid: Jag skrev i går en kommentar till ditt inlägg "Petrarca", det verkade inte komma in, trodde jag hade gjort fel så jag skrev ett till, och ett till. Så nu ligger alla tre där. Tjatigt så jag skäms. Om du orkar får du gärna radera ... )

Ingrid sa...

Lustigkulle: Jag ska nog kolla upp Enel Melbergs produktion lite mera. Och- asch- ibland blir det klydder med kommentarerna- jag har en "fjortodagarsspecial" bland funktionerna- då kan det bli struligt. Lika mycket "mea culpa".