lördag 16 april 2011

In i det diffusa landskapet (med Claudio Magris)

Nu har vi hamnat i Bulgarien- det sista landet på Donaufärden. Här möter Magris stark fosterlandskärlek. Mycket stark. "Bulgarerna verkar vara sammansvetsade av en munter gemenskapskänsla, likt välbevakade unga rekryter som gärna väsnas på logementet men är fästade vid kasernen och fanan."






På fotot (lånat) fästningen Baba Vida som först var romersk, sedan bulgarisk, därefter turkisk och nu är den åter bulgarisk. Fästningen ligger i staden Vidin och här var det oroligt under slutet av 1700-talet och även i början av 1800-talet. Osman pascha gjorde uppror mot sultanen Selim III . Om denna tid i historien har författarinnan Vera Mutaftjieva skrivit i romanen "Krönika från en orolig tid"



Magris skriver om de femhundra åren då bulgarerna fick lida under ottomanskt ok- och hur blodbad och exploatering hörde till vardagen. På fotot Alexander Nevskijkatedralen i Sofia som innehåller mycket vackra ikoner från det bulgariska rikets storhetstid. Böcker har tydligen spelat en mycket stor roll för bulgarernas identitet och Magris skriver om de förtryckta bulgarernas månghundraåriga motståndskamp och säger att det är ett enastående bevis på civilisation.

Ivan Vazov- som skrev "Under oket" Bulgariens största nationalroman. (Tro det eller ej- men den har faktiskt blivit översatt till svenska så sent som 1977 (Tidens klasskier). För den som är intresserad av bulgarisk litteratur (och jag tänker leta själv) lägger jag upp en länk här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Din Donauresa går mot sitt slut förstår jag. Min "Donau" ligger fortfarande oläst på nattduksbordet - jag tycks aldrig få tid och ork att läsa den. Är en ganska långsam läsare och jobbet tar sin tribut - jag är ofta för trött för att läsa så mycket under veckan.

Jag har bestämt mig för att ta några semesterdagar till Donau. Och samtidigt läsa alla dina inlägg om Donau. I lugn och ro. Tack för dem!

Ingrid sa...

Lustigkulle: Det är inte så många sidor kvar av Magris bok nu- och Bulgarien är sista anhalt. Det har varit en väldigt lärorik resa- men "Donau" är en bok som måste läsas mycket långsamt- den är kompakt och intensiv på samma gång. Jag skulle heller inte orkat med den efter en lång arbetsdag. Den är definitivt värd några semesterdagar :-)(Och jag har haft så roligt när jag har skrivit mina inlägg- och ännu roligare att höra att du har tyckt om dem!)Tack själv.

Per Nilson sa...

Kultur i öst presenterar en roman av Blaga Dimitrova, se kulturiost.se Klicka på "Möten med författare och böcker" - leta därefter upp "BULGARISKT: 'Omväg' av Blaga Dimitrova..." En mycket fin roman av en av de främsta bulgariska efterkrigsförfattarna