tisdag 19 april 2011

Min nästa resa....



Hittills i år har jag rest med Martin Pollack till det gamla Galizien och sedan med Claudio Magris längs hundratals mil Donau. Det har varit två lärorika och väldigt inspirerande turer. Jag har lärt mig oerhört mycket och upptäckt många "gamla" och ofta (tyvärr) bortglömda författare. Några av dem har jag försökt att föra fram i ljuset och fler ska det bli, hoppas jag. Så ställde jag mig frågan- "Vad ska jag nu hitta på?" Jag tror jag har svaret. Tack vare bibliotekets vänner i Skanör är jag nu lycklig ägare till "Mikrokosmos" , Claudio Magris bok om den egna hembygden- trakterna runt hans hemstad -Trieste. Trieste som ligger vid "Italiens gräns mot den slaviska världen och mot Centraleuropa och som är en kulturernas och handelsvägarnas mötesplats". Som vanligt låter författaren oss möta både levande och döda- diktare, filosofer, konstnärer och revolutionärer. Det är en resa genom minnets landskap..... För "Mikrokosmos" tilldelades Claudio Magris Stregapriset år 1997.

2 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Kul!

Ingrid sa...

Böcker x 3- Jag ska ta tag i "Trieste-resan" nu under påsken- "Mikrokosmos" är en bok som (precis som Donau) mår bäst av att läsas ett avsnitt i taget.