lördag 30 april 2011

Netsuke


















Flera netsuke finns att beskåda här.


Igår fastnade jag i "The Hare With Amber Eyes"- Edmund de Waals berättelse om de 274 "netsukes" som han följt tillsammans med sin familjs historia. Vilken otroligt intressant släktskildring och vilken resa i kultur (både från när och fjärran). Nu har jag avverkat Paris- och är snart klar med Wien (givetvis hamnade jag åter igen i det Habsburgska riket...).


Jag konstaterar också att somliga verkligen har rötter på många ställen i världen. Själv får jag nöja mig med torpare från Väse i Värmland.... (fast jag har en upprorsmakare från Bornholm i familjeträdet - honom är jag stolt över men särskilt kulturell var han kanske inte. Han såg väl snarare till att "förnya kulturutbudet" genom att skjuta ihjäl den svenske guvernören år 1658....).


Hur som helst- "Haren med bärnstensögonen" kommer jag att skriva mera om- en så fin bok!! Hoppas att det snart kommer en svensk översättning.





Inga kommentarer: