fredag 4 februari 2011

En lektion i geografi

Här en karta över Ost-Preussen. Jag lägger upp den för just nu läser jag Arno Surminskis "Jokehnen - eller Hur länge färdas man från Ost-Preussen till Tyskland? " en roman som handlar om den här östligaste landbiten av det Tyska riket. En gränstrakt och en isolerad värld. Nu finns inget kvar av den tiden.

Här ser man en karta över Tyskland som det såg ut omkring 1914. Ett stort rike.

Den gamla tyska flaggan- från kejsartidens dagar.
-
"Jokehnen" har gått som miniserie på tysk TV. Den hade jag gärna velat se för boken är verkligen bra- efter 125 sidor är jag helt fast. Serien går visserligen att köpa på DVD men den är inte textad på något språk och då vågar jag mig inte på att titta, tyvärr, tyvärr. Jag får vara tacksam att Surminskis fina skildring av "en by, ett landskap och en tid" finns översatt till svenska. Tack för det ,bookLunds förlag!

4 kommentarer:

mimmimarie sa...

Spännande böcker du hittar ständigt Ingrid. Är detta en ren reseskildring eller hur skulle du beskriva den?

Ingrid sa...

Mimmimarie: Arno Surminskis bok är en historisk roman- starkt självbiografisk. Jag har läst ut nu och jag ska skriva några rader om boken så snart jag hinner. Oerhört stark skildring av alla de fasor människorna på flykt fick utstå. Jag återkommer!

Anonym sa...

Jag tittar på kartan en gång - och två gånger och - hoppsan, Polen finns inte!
Alltså, Polen finns inte på den här kartan. Men polackerna fanns ju (naturligtvis).

Så lätt är det att radera ett folk - man ryser. Men polackerna kom ju igen. Vet vi som bor i Karlskrona, med en färja om dagen till Gdansk.

Ingrid sa...

Lustigkulle: Länder har försvunnit från kartorna genom årens lopp. Polen delades väl upp ett antal gånger och under andra världskriget roffade ju tyskarna åt sig allt de kunde få tag på.