måndag 28 februari 2011

Fortsatt resa in i det förflutna

Iwan Franko (1856-1916)

-

Jag har aldrig varit i Galizien- den delen av Europa är helt obekant för mig och därför måste jag resa med böckernas och de lånade bildernas hjälp. Dessutom går resan inte bara till en för mig okänd trakt- den går också till en tid som sedan länge är borta. Jag läser Martin Pollacks lilla bok om det svunna Galizien och följer med honom på hans "irrfärder" som också har många nedslag i den kultur som en gång frodades här- många författare har sett dagens ljus i de här trakterna. Idag är de i hög utsträckning bortglömda. Det känns inte rättvist, tycker jag.

-
Rutensk kvinna (National Heritage Museum).


Nu fortsätter jag min resa till Nahujewytschi. Idag ligger staden/byn i Ukraina- en gång var den hemvist för rutenska bönder. De odlade mest potatis, kål och rovor- lite havre. En del av potatisen omvandlades till vodka. Fram till 1914 utvandrade cirka en miljon människor från Galizien- många av dem var fattiga rutenier.

-

Om deras liv skrev den rutenske etnografen, journalisten och poeten Iwan Franko. (Han föddes i Nahujewytschi). Frankos far var bysmed och familjen ansågs vara tämligen välbeställd. Iwan Franko fick gå i skola i Drohobycz och sedan också få vidare utbildning vid universitetet i Lemberg (numera den ukrainska staden Lviv). Efter studierna kom Franko till Wien och skrev för tidningen "die Zeit" (han behärskade rutenska, tyska och polska)- han var en typisk representant för det blandsamhälle som det habsburgska riket omfattade.
-
På svenska har jag hittat en bok i översättning av Franko- en barnbok (utgiven 1980):Sagan om Mickel Räv. Den finns på 17 av våra bibliotek.
-
En del dikter finns översatta till engelska- men utgivningen är av äldre datum. Säkert är denne författare mycket mera uppmärksammad både i Ukraina och i Polen.

2 kommentarer:

Bai sa...

Du finn fram til så mange spennande forfattarskap som eg aldri har høyrd om før. Som dette - eg blir veldig nysgjerrig på Franko av dette innlegget. Det er så fint å lese om gamle og ukjende forfattarar.

Ingrid sa...

Bai: Jag tycker att det är så spännande att resa i "gamla landskap" och det blir extra roligt om man har en duktig essäförfattare med sig... och som skriver om kulturen också. Det gör Martin Pollack och jag blir precis som du så nyfiken på de här gamla och okända författarna....