söndag 13 februari 2011

Moriskan

Någon gång har jag tänkt att skriva om "ett hus på söder i Malmö"- men i väntan på att andan ska falla på blir det en snutt om "Moriskan" i stället. Moriskan är beskrivet som ett nöjesetablissemang i Folkets park i Malmö- det har också varit plats för stora sportevenemang-bland annat brottningsmästerskap.

-

På tjugo- och trettiotalen var det full rulle med brottningsmatcher på Moriskan- och min pappa som älskade brottning var i sitt esse- många var de historier han berättade från sina "äventyr" på Moriskan. En av de brottare han såg i levande livet var den store Johan Richthoff - Richthoff tog OS-guld både i Amsterdam och Los Angeles.
-
Under en match på just Moriskan (det var alldeles fullsatt) och mellan de två brottarna vägde det väldigt jämnt- den ene hade dock kopplat ett rejält grepp- och så låg de väl och "sprattlade" där på golvet. Då hörs en tordönsröst från publiken - på bredaste skånska " Ah du- bit han i röven!"

Vem som vann har jag glömt men den här historien fick jag höra många gånger.....



2 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Min morfar var också brottare. Han dog väldigt ung i en olycka 1926. Han var från Helsingborg. Kanske var han också på Moriskan?

Ingrid sa...

Monika- det tror jag är mycket möjligt. Jag vet att det var många brottningstävlingar som anordnades just på Moriskan. Så väldigt tragiskt att din morfar gick bort så ung- hoppas att du har fått höra berättas mycket om honom.