söndag 13 februari 2011

Władysław Reymont- nobelpristagare från Polen

Hela tre sidor ägnar Helmer Lång (De litterära nobelprisen) åt denne författare från Polen- född 1867 och död 1925. Reymont anses vara en av Polens främsta prosaister och år 1924 tilldelades han nobelpriset i litteratur "... för hans stora nationalepos "Bönderna". "Bönderna" är uppdelad på fyra band och de finns översatta till svenska (fast översättningen är gjord på 20-talet). Det som får mig att bli extra intresserad är att Vilhelm Moberg hade Reymont som en stor inspirationskälla. Moberg sa bland annat om "Bönderna" : " en sådan mäktig bok skulle jag vilja skriva". Eftersom Mobergs utvandrarepos säkert är det litterära verk jag läst om flest gånger skulle det vara mycket intressant att se om det går att hitta gemensamma nämnare. Jag har beställt del 1 av "Bönderna" nu (fjärrlån) och är mycket nyfiken.
-
Reymont växte upp i Lodz och verkar ha varit något av en orolig ande- han arbetade som bonddräng, åkte runt med resande teatersällskap och försörjde sig också som kontorist vid järnvägen samtidigt som han skrev noveller som han lyckades få publicerade.
-
Vilhelm Moberg säger vidare: "Reymont har nått det högsta målet för en berättare: att skapa en egen värld med levande människor som stannar kvar hos läsaren".
-
Nu väntar jag med spänning på första delen i eposet "Bönderna".

Inga kommentarer: