onsdag 23 februari 2011

Populärt för 50 år sedan

Bland facklitteraturen toppade William Shirers bok om det tredje rikets uppgång och fall många listor- den håller än och har blivit en klassiker.



Wallace Stegners "A Shooting Star" beskrivs på följade sätt - kort och koncist : "Sabrina Castro, a New England woman married to an older, California doctor, attempts to come to terms with a marriage that no longer has meaning for her. " Just den här boken finns översatt till svenska ("Sabrina") och det finns en roman till av Stegner i svensk översättning "Till livets lov"
(All the Little Live Things). Stegners böcker är fortfarande ganska lätta att få tag på och finns utgivna i billiga pocketupplagor- fast man får läsa på engelska. Jag har två av hans romaner i min hylla- ännu olästa. Jag är faktiskt ganska nyfiken på den här författaren.



Nancy Mitfords "Don't Tell Alfred" är nummer tre i en trilogi som inleddes med "The Pursuit of Love" och "Love in a Cold Climate"- Jag kommer inte ihåg om jag har läst "Don't Tell Alfred" men de två första vet jag att jag har haft i min bokhylla (och läst också) för länge sedan. Nancy Mitford's böcker är klassiker och som sådana inte alls svåra att hitta om man vill läsa på engelska. Trilogin finns översatt till svenska och några bibliotek har valt att inte kasta bort....



Det kan nog vara dags för en renässans vad gäller Graham Greene. Hans "Brighton Rock" kom ju ut i svensk nyupplaga (pocket) alldeles nyligen och "A Burnt-Out Case" verkar vara mycket spännade läsning, den också. Den svenska översättningen kom 1960. Elva bibliotek har den kvar till utlåning. Den finns säkert att få antikvariskt också.




7 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag har en omnibusutgåva av Nancy Mitford med fyra böcker i sig. Inklämt mellan Love in a cold climate och Don't tell Alfred finns en fjärde bok som heter The Blessing.

snowflake sa...

Och här trodde jag att det bara var två av Nancy Mitfords böcker som hörde ihop... attans.

Sen måste jag säga att jag fått en annan bild av henne som person, onödigt elak mot såna som inte kunde bita ifrån (yngsta systern Deborah, hon skrämde henne jämt) och allmänt avundsjuk. Inte för att en bra författare behöver vara en trevlig människa, men ändå.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Aha, en omnibus- väldigt behändigt med fyra böcker i en. "The Blessing" känner jag igen- kan ha läst den ...

Snowflake: Nancy var den äldsta av systrarna? Det är inte sympatiskt att tråka och mobba sina yngre syskon på det sättet. (detta lär ju ha varit mera än vanligt syskongnabb, som jag förstår det. )Jag ska läsa om någon av hennes böcker- jag är nyfiken på vad jag tycker idag.

Anonym sa...

Graham Green är ju en storfavorit - jag hade en GG-period någon gång i tjugoåren tror jag.

Ingrid sa...

Lustigkulle: Jag gillar också Graham Greene - jag hade nog också en Greeneperiod någon gång mellan 20 och 30... har några böcker i hyllan som säkert tål omläsning....

snowflake sa...

När du återvänder till England från dina utflykter bland alla konstiga språk ;-) så vill jag rekommendera Deborah Mitfords/Devonshires memoar Wait for me. Tror att du skulle gilla den.

Ingrid sa...

Snowflake: Tack för tipset- den boken tänker jag absolut läsa. Det blir snart tid för engelskt igen.