lördag 19 februari 2011

Queen Mary



Nej, jag har inte hunnit läsa ut min senast förvärvade bok (om drottning Mary)- men jag har bläddrat och är redan mycket förtjust. Det är verkligen en välskriven biografi. Det gick dock upp en talgdank för mig i går kväll- anledningen till att boken fanns hos den "maritima bokhandeln" är förstås lyxkryssaren ovan! (och jag har till och med sett detta vackra skepp i verkliga livet- då låg hon för ankar i Southampton). Givetvis måste "Maritime Books" även sälja böcker om personen som gett sitt namn till skönheten ovan. (Numera hittar man "Queen Mary" i USA- Long Beach- där hon används som hotell).


Drottning Mary var mor till den stammande kungen George VI (och även till Edward nummer åtta som lämnade tronen för Mrs Simpson). Hon tillhör(de) inte "kändisarna" bland kungligheter.


Kändis var däremot Edward den sjunde- en karismatisk man som verkligen både syntes och hördes på sin tid. Gift med den vackra Alexandra av Danmark och mycket "ute i svängen" om man så säger. Det finns en mycket välgjord brittisk serie om Edward- i den skymtar faktiskt "Queen Mary" lite grann mot slutet (hon gifte sig med George, Edwards son). Timothy West gör
en utmärkt tolkning av Edward både som kronprins och kung.

Inga kommentarer: