söndag 13 februari 2011

Tillie Olsen


Först ett tack till Mrs C på bloggen "A Room of My Own" för inlägget om Röster i Radio TV. Det väckte minnen och speciellt av en författarinna som jag hade glömt bort (jag skäms) -
Tillie Olsen- som det står lite om här på Barbabloggen. Jag vet att jag har varit lycklig ägare till åtminstone en av hennes böcker men nu är den borta- putz weg. Jag har tack och lov kunnat konstatera att "Ge mig en gåta" finns på mitt bibliotek och "Tystnader" finns också lätt tillgänglig. Det blir marsch iväg i morgon för att beställa och hämta.
-
Tillie Olsen växte upp i en liten stad (Wahoo) i Nebraska och hon var barn till ryska immigranter. Redan 15 år gammal blev hon "a high-school dropout" men hon visste minsann vad hon ville den här kvinnan. Hon organiserade fackföreningar- hon gick med i det amerikanska kommunistpartiet och var synnerligen drivande. Nitton år gammal började hon skriva sin första roman- men den hann inte bli klar - Tillie fick en familj att sköta och hann inte med sitt skrivande (också). År 1974 kom den så ut "Yonnondio". "Ge mig en gåta" är en novellsamling och "Tystnader" en essäsamling. Jag minns att jag var starkt gripen av Tillie Olsens berättelser när jag läste- en gång för länge sedan nu. Det känns som om det är dags att förnya bekantskapen.
-
Tillie Olsen gick bort år 2007- då var hon nära 95 år gammal.

Inga kommentarer: