torsdag 3 februari 2011

A jurnata é'nu muorzo- the day is a morsel

Så står det på skylten över Erricos snickeriverkstad. Här arbetar romanens huvudperson och bokens berättar-jag.
-
Om den italienske författaren Erri de Luca har sagts "han är årtiondets författare"- och efter att ha läst hans "God's Mountain" (som finns i svensk översättning "Montedidio"- utgiven på Elisabeth Grate förlag) måste jag instämma i lovorden. Det här är en roman (eller lång novell) som kommer att stanna kvar hos mig länge. Platsen är Neapel och det är sent 50-tal- den nya dekaden ska just till att börja och ryssar och amerikaner är som bäst upptagna med rymdkapplöpningen. För att citera boken "när den ene skickade upp en hund skickade den andre upp en apa". Berättar-jaget är en pojke som är på väg in i vuxenvärlden- han för dagbok över sitt liv och sina intryck.
-
I boken möter vi också Rafaniello den puckelryggige judiske skomakaren som "kommit från någonstans i Europa" (och överlevt kriget)- i hans puckel finns änglavingar och en dag kommer Rafaniello att sväva bort med hjälp av dem. Om neapolitanska säger Rafaniello "Italian is a language without saliva. But Neapolitan's got spit in its mouth that helps you stick your words together".
-
"Each of us has an angel. That's what Rafaniello says. And angels don't travel. If you go away, you lose your angel and have to find another one. "
-
En bumerang, en ung flicka .... en spirande kärlek som också blandas med död ....allt är så fint beskrivet.
-
"I still say my prayers. There's no window inside the closet where I sleep, so while I say my prayer to the Guardian Angel I imagine I'm up by the washbasins with the wide-open sky taking the place of the ceiling."
Det här är en kärleksfylld berättelse- en poetisk berättelse och "Montedidio" tilldelades Prix Fémina år 2002. På svenska kommer snart ännu en bok av Erri de Luca: Dagen före lyckan ( Il giorno prima della felicita )- som ges ut av Akvilon förlag.
-
Det här var min första bok i Prix-Fémina-utmaningen- vilken som ska bli nummer två har jag inte funderat ut ännu. Min uppmaning blir slutligen: Missa inte denna oerhört finstämda lilla roman.

5 kommentarer:

snowflake sa...

Otroligt vackra omslag här.

Ingrid sa...

Snowflake: De är oerhört vackra och lockar väldigt till läsning. Jag klickar nog hem en bok till....

Emmas Bokhylla sa...

Sa fin den verkar, jag skall halla ogonen oppna och se om jag kan fa tag i den till nasta manad!

Ingrid sa...

Emma: Den är så fin.. det var en stor läsupplevelse. Vackert språk, stämningsfyllt... lagom sorgligt också.

Bai sa...

Dette høyrest ut som ei bok det er verdt å få med seg. Takk for tips.