måndag 21 februari 2011

Om de litterära nobelprisen

Jag läser just nu första delen av Wladislaw Reymonts "Bönderna"- den svenska översättningen är gjord på 20-talet. Det som fängslar mig mest i den här boken är faktiskt de vackra naturbeskrivningarna- de håller i evighet. En del av karaktärerna biter sig också fast- storbonden Boryma till exempel och tiggerskan Agathe. Jag fortsätter läsningen...
-
Annars tycker jag visserligen att är det intressant att läsa nobelpristagare men det får finnas gränser- Det finns mycket annat som är läsvärt också :-) . Jag känner just nu ett behov av att hitta en eller några nya utmaning(ar). Jag ska fundera.

3 kommentarer:

mimmimarie sa...

Den beskrivs som nationalepos på Svenska Akademiens egen sida. I mitt öra låter det tungt. Är det en tjock bok?

Hanneles bok-paradis sa...

kanske ska man ta itu med den

Ingrid sa...

Mimmimarie och Hannele:Hela eposet är väldigt tjockt... säkert över 1000 sidor- tack och lov är det uppdelat på fyra böcker och jag läser den första "Hösten". "Hela alltet" orkar jag nog inte läsa på en gång... Det hade varit bra med en ny översättning.