torsdag 3 februari 2011

Lyrik från Transsylvanien

I mitt bokpaket från igår låg också ett par diktsamlingar- en av dem är "Dagg på stjärnan"- dikter av Sándor Kányádi (f.1929). Kányádi är ungrare från Transsylvanien och "Dagg på stjärnan" är en samlingsvolym av både tidigare publicerade svenska tolkningar och ett flertal nyöversättningar . Boken är utgiven på Brända böcker förlag.
Vi bjuds på 150 vackra dikter- och här är en som jag tog till mitt hjärta direkt.


-

Till slut

-

Sen blir allt översköljt av havet.

Från dunklet av en gammal skymning

hör jag ännu min mor säga mitt namn,

medan en liten blind fjäril flyger emot

det lilla husets fönster från lampan hon håller i.

Sen blir allt översköljt av havet,

vaggande Solen och Månen och

underbara båtar på sina vågor.

Och bara ett föräldralöst vildpäron vinkar

efter mig från denna strandlösa värld. (tolkning: Susanna Fahlström).
, ,

2 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

Kul tips, jag har en kompis från Transsylvanien, systemet säljer även vin därifrån..

Ingrid sa...

Hannele: Transsylvanskt vin låter spännande!