onsdag 23 februari 2011

Barn/ungdomsböcker del 2


"Stella" kostade mig 90 öre- säkerligen inköpt på Malmö Antikvariska Bokhandel en gång i tiden. Boken är utgiven på B.Wahlströms förlag (B står för Birger)- och den röda ryggen talar om att detta är en flickbok- det var noga med könsåtskillnaden på den tiden. Wahlströms små böcker började ges ut redan 1914, läser jag. "Stella" är tryckt 1947. Författarinnan hette Gunvor Fossum : och jag läser: "Gunvor Fossum var en typisk representant for de populære jentebokforfatterne fra 1920- til 1950-årene. Middelklassebakgrunn, lærerutdanning, ja selv det at hun ble tidlig enke og selvforsørgende, var karakteristisk. Som etablert forfatter gjorde hun en betydelig innsats da hun 1947 tok initiativ til å starte Ungdomslitteraturens Forfatterlag og var foreningens formann de første årene."
-
Stella handlar om en ung och präktig flicka och tiden är 40-tal- tyskarna ockuperar Norge. Det som var intressant med den här boken var att de beskrev det otäcka i att ha en fiendemakt ständigt närvarande (radioförbud, fäder som tvingats fly eller gå under jorden etc.)- ja, och Stella är adopterad- och utsätts för ett stort trauma när hon får reda på detta på ett mycket chockartat sätt. Det är också en bok om vänskap, om tolerans och om försoning. Jag tyckte mycket om den - och jag kan faktiskt tänka mig att läsa om .
-
"Jennie" av Paul Gallico kan man köpa än idag (i alla fall i på originalspråket, engelska)- det är en klassiker. Historien handlar om pojken Peter som blir förvandlad till en katt- och får lära sig att överleva i en annan kropp. Han slår följe med "Jennie" och det må låta fånigt men det är väldigt spännande och mycket rörande också. Mellan Peter och Jennie växer en stark vänskap fram.
-
"En fascinerande, humoristisk och spännande bok för kattälskare av alla åldrar- en originell historia skriven med djup inlevelse. En idealisk högläsningsbok för hela familjen."
-
Mitt exemplar av boken är tryckt 1957 (Almqvist & Wiksell/Gebers förlag)- och ja... säkert är "Jennie" inköpt på en bokrea. Priset? Tre hela kronor- troligen någon gång på tidigt 60-tal.....

4 kommentarer:

Marie sa...

Jennie - en underbar bok, som jag läste och älskade som barn!
Har sökt den med ljus och lykta i åratal, men den finns inte!!!
Du vill väl inte sälja ditt exemplar? ;)

Vänl. hälsn. Marie

Ingrid sa...

Marie: Det är en underbar bok- och jag älskar den för mycket för att göra mig av med den. Om du inte har något emot att läsa på engelska så finns den nog att få via t ex Amazon.

Marie sa...

Tänkte nog det, skulle inte heller ha velat göra mig av med den! Faktum är att jag har en pocketversion på engelska, men det är inte riktigt samma sak! Men jag söker vidare, både på antikvariat och på nätet, nån gång dyker den säkert upp!

Ha det bra!

Ingrid sa...

Marie: Jag tror säkert att "Jennie" dyker upp så småningom. Jag önskar dig lycka till i ditt sökande.