fredag 25 februari 2011

Bränn mig!

I min tyska litteraturhistoria läser jag om Oskar Maria Graf- den modige författaren som trots att hans böcker inte brändes på det stora bokbålet 1933 skrev ett öppet brev i protest med titeln "Bränn mig" (Verbrennt mich).

-
Han undanber sig att få sina verk rekommenderade av det nazistiska styret (de hade yttrat sitt gillande över hans "Wir sind gefangene"). Oskar Maria Graf frågar sig "har jag verkligen förtjänat denna smakyttring"? Han fortsätter och begär att även hans böcker ska brännas på bålet för att de inte ska hamna i de nya makthavarnas blodbesudlade och "fördärvbringande" händer. Han avslutar med:

"Alle anständigen Zeitungen werden am Abdruck dieses Protestes ersucht".

-

Tyvärr ser det dåligt ut vad beträffar Oskar Maria Grafs böcker i svensk översättning.

Oskar Maria Grafs (1894-1967) böcker förbjöds så klart efter detta och han gick i exil- först i Tjeckoslovakien och sedan lyckades han ta sig till USA och han bosatte sig i New York. Där blev han kvar till sin död.

2 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

fortfarande berörs man av detta märkliga bokbrännnade

Ingrid sa...

Hannele: Ja, det känns fortfarande som en kall rysning genom kroppen.