fredag 4 februari 2011

Prix Fémina - mitt nästa val

2004 års pristagare ( i Prix Fémina Etranger) blev en irländare- och jag kunde inte motstå den frestelsen. Romanen handlar om "en annorlunda irländsk barndom" från 50 och 60-talet - med de extra ingredienserna av en tysk mor och en mycket nationalistisk far. Jag är spänd på den här boken- det irländskt nationalistiska har jag upplevt mycket av (jag bodde några år i Dublin på 70-talet). Jag har tryckt på send-knappen och så får jag vänta....

Det är sedan ett tag möjligt att handla böcker portofritt på Amazon och med pundets dåliga ställning blir det inte så farligt kostsamt att handla från England numera. Man får väl passa på så länge det varar.

2 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Den later riktigt spannande! Jag har alltid varit lite fortjust i Irland, trots att jag aldrig har varit dar. Just nu kan jag bara komma pa Roddy Doyle och Marian Keys som irlandska forfattare som jag last, men det maste val finnas fler... :-)

Ingrid sa...

Emma: Roddy Doyle gillar jag också- och jodå... det finns massor av irländskt... Irland är ett land av poeter och författare (många stannar förstås vid "muntlig tradition" gärna i samband med en pubrunda. Jag älskar Irland- men av "mitt" Irland finns inte mycket kvar- det har den keltiska tigern ätit upp....